Do ułatwienia przeładunku pokaźnych maszyn stosuje się najazdy i przejazdy. Używa się ich głównie w sytuacjach, kiedy do pokonania jest jakaś przeszkoda na przykład klatka schodowa lub jako łącznik łączący miejsce załadunku z busem. Służą zwłaszcza jako pomost do swobodnego manewrowania maszyn, małych pojazdów kołowych, gąsienicowych, paleciaków czy wózków inwalidzkich.
Wytwarza się je albo jako osobne prowadnice i używa po dwie wtedy ich rozstawienie zalezy od odległości między kołami przemieszczanej maszyny lub jako jednolitą płaszczyznę, która ułatwia jeżdżenie na całej szerokości busa.
Przejazdy samochdowe na rampę wykonywane są najczęściej na jedną szerokość i stanowią jednolitą płaszczyznę zrobioną z tworzywa bezpiecznego albo są taką powłoką antyposlizgową wykańczane. Powszechne zwłaszcza są rampy zrobione z profili kształtowych z lżejszego materiału, gdyż mała waga przy zachowaniu dużej sztywności konstrukcji ułatwia ich montaż i korzystanie.
Niewielkiej wagi i poręczne najazdy aluminiowe służą do załadowania i rozładowania małych pojazdów takich jak motocykle, małe traktorki ogrodowe itp. Obciążalność dopuszczalna pary takiego przejazdu słabnie wraz z jego długością, ale zarówno ze wzrostem szerokości osobnego najazdu. Trzeba przewidzieć, iż rozmiar roboczy przejazdu, po którym przemieszcza się pojazd, jest troszkę mniejszy od całkowitej szerokości zewnętrznej.